O nás

 

Více o Americkém Jaru

Jarní cyklus koncertů klasické hudby, organizován Ústavem pro česko-americké vztahy, z.ú., se koná každoročně na desítkách míst po celé České republice. Publiku představuje především začínající americké a české umělce. Kromě koncertů klasické hudby doplňují festival také přednášky, mistrovské kurzy či promítání filmů, na nichž společně vystupují američtí a čeští umělci a osobnosti z různých jiných oborů.

Americké jaro je unikátní tím, že představuje prvotřídní umělce i v menších městech. Za jedenáct let existence se akce festivalu uskutečnily na více než 50 místech a každým rokem přibývá několik nových místních partnerů. Posláním festivalu je obohacovat kulturní život mimo velká městská centra. Na koncertech vystupují především mladí hudebníci na začátku své kariéry, ale každý rok představujeme také vyzrálé umělecké osobnosti.

Na festivalu Americké jaro 2016 vystoupili – vítěz prestižní klavírní soutěže American Pianists Award Sullivan Fortner, česko-americký klavírista David Kalhous, dále mladá sopranistka Kelley Hollis a také izraelský flétnista Yossi Arnheim. Pokračovali jsme ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, kde vystoupil s přednáškou o česko-amerických vztazích profesor Josef Jařab, a rovněž jsme zorganizovali besedu na téma „Amerika, země uprchlíků“ na knižním festivalu Svět knihy. Festival navíc rozšířil svou působnost tím, že se v jeho rámci poprvé konala výstava. Bylo to ve spolupráci s Fejer Institutem. Výstava se jmenovala „Ne tak daleko, jak to vypadá“, a představila díla šesti česko-amerických umělců.

V roce 2015 byl nejvýznamnějším hostem festivalu jeden z nejoriginálnějších současných jazzových skladatelů Dan Tepfer, který na festivalu Americké jaro vystoupil poprvé v roce 2008 a jehož skladbu Algorhitmic Transform zahrála ve Španělském sále na Pražském Hradě Hudba Hradní stráže a Policie ČR. V roce 2014 jsme představili dva světové jazzmeny, Jiřího Stivína a Miroslava Vitouše. 

Součástí programu jsou navíc koncerty velkých studentských orchestrů a sborů, které se konají ve významných koncertních síních.

Americké jaro inspirovalo řadu dalších hudebních projektů, včetně více než desítky mezinárodních turné umělců, kteří se seznámili právě během festivalu. Bylo mu věnováno několik originálních skladeb, například koncert pro klavír a dechový orchestr s názvem The View from Orohena , který složil Dan Tepfer a který měl světovou premiéru ve Španělském sále na Pražském hradě v roce 2010. Dan Tepfer je označován za jednoho z nejoriginálnějších současných jazzových hudebníků a v roce 2014 obdržel od American Academy of Arts & Letters prestižní cenu “Charles Ives Fellowship” za dvě skladby, z nichž jedna byla právě The View. Další skladba věnovaná Americkému jaru byla suita pro dechový orchestr a čtyřruční klavír s názvem Americana, kterou složila Joan DeVee Dixon a která byla poprvé představena na Pražském hradě v květnu 2014. Skladatelka, varhanice a klavíristka Joan DeVee Dixon objevila rovněž několik zapomenutých hudebních rukopisů Antonína Liehmanna, učitele Antonína Dvořáka. Provedení Liehmannových skladeb pak vzbudilo nadšený ohlas jak v USA, tak v České republice.

Americké jaro je dnes jakýmsi středem velkého a stále rostoucího společenství umělců, hudebních a jiných kulturních asociací, místních samospráv a příznivců v několika zemích. Mezi důležité partnery festivalu patří Velvyslanectví USA  v ČR, Hudba Hradní stráže a Policie ČR, American Pianists Association a American Friends of the Czech Republic. Úzce spolupracujeme s Českým rozhlasem a s řadou periodik.

Festival, který založil v roce 2006 světově proslulý klavírista Radoslav Kvapil a který od roku 2007 řídila Jiřina Rybáčková jako ředitelka, si k dnešnímu dni získal vynikající reputaci díky vysoké umělecké kvalitě a různorodosti.